16.09.2024

Jak założyć konto w Krajowym Rejestrze Zadłużonych?

W poniższym artykule przedstawimy Państwu jak założyć konto w KRZ. Jest to konieczny element postępowania upadłościowego jak i restrukturyzacyjnego, gdyż powszechnie obowiązujące prawo wymaga aby pisma procesowe oraz dokumenty wnoszone były wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe z wykorzystaniem udostępnianych w tym systemie formularzy.

Obowiązek założenia konta w Krajowym Rejestrze Zadłużonych

Na wstępie należy podnieść, iż niezależnie od roli, w której występuje się w postępowaniu upadłościowym bądź restrukturyzacyjnym obowiązkiem jest założenie konta w Krajowym Rejestrze Zadłużonych (dalej „KRZ”). Obowiązek powstał wraz z nowelizacją przedmiotowych ustaw i dotyczy wszystkich postępowań dla których wniosek o otwarcie wpłynął po 1 grudnia 2021 roku.

Zgodnie z art.  216a.  ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 794) pisma procesowe oraz dokumenty, wnosi się wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe z wykorzystaniem udostępnianych w tym systemie formularzy. Wyłączeniu z tego obowiązku podlegają dokumenty zawierające informacje niejawne, a także oferty składane w toku przetargu lub aukcji. Pisma oraz dokumenty niewniesione za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe nie wywołują skutków prawnych. Sytuacja w postępowaniu restrukturyzacyjnym wygląda w pełni analogicznie na podstawie art. 196a ustawy z dnia 15 maja 2015 r. Prawo restrukturyzacyjne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2309).

Wyłączenia z obowiązku

W powyższym akapicie wskazane zostały dokumenty podlegające wyłączeniu z obowiązku wnoszenia za pośrednictwem systemu KRZ. Istnieje również grupa podmiotów, których obowiązek nie dotyczy, dlatego pisma procesowe z pominięciem Systemu KRZ mogą wnosić wyłącznie następujące podmioty:

  • wierzyciele, którym przysługują należności ze stosunku pracy, z wyjątkiem roszczeń z tytułu wynagrodzenia reprezentanta dłużnika lub wynagrodzenia osoby wykonującej czynności związane z zarządem lub nadzorem nad przedsiębiorstwem dłużnika,
  • wierzyciele, którym przysługują należności alimentacyjne,
  • wierzyciele, którym przysługują renty z tytułu odszkodowania za wywołanie choroby, niezdolności do pracy, kalectwa lub śmierci i renty z tytułu zamiany uprawnień objętych treścią prawa dożywocia na dożywotnią rentę,

Jak założyć konto

W celu założenia konta w Systemie KRZ należy uruchomić przeglądarkę internetową, zalecamy w tym celu do korzystania z komputera, ponieważ używanie telefonu komórkowe w przedmiotowym systemie jest utrudnione. Następnie:

  1. otworzyć stronę pod adresem: https://prs.ms.gov.pl/krz.
  2. kliknąć w pole „Zaloguj” w górnym prawym rogu, a w dalszej kolejności w pole „Rejestracja”,
  3. wybrać jedną z dostępnych metod tworzenia konta, jeśli nie posiadasz podpisu kwalifikowanego należy wybrać „Krajowy Węzeł Identyfikacji Elektronicznej”
  4. wybrać sposób logowania, co do zasady najbardziej przystępną metodą jest profil zaufany lub aplikacja mObywatel.

Kolejne kroki aby założyć konto osoby fizycznej w KRZ polegają na wskazaniu: nazwy użytkownika, adresu poczty elektronicznej do powiadomień, utworzenie hasła oraz złożeniu podpisu zaufanego, kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu osobistego albo uwierzytelnieniu przez użycie środka identyfikacji elektronicznej wydanego w systemie identyfikacji elektronicznej przyłączonym do węzła krajowego identyfikacji elektronicznej.

Jeśli nadal utworzenie konta jest problematyczne prosimy zapoznać się z filmami instruktażowymi dotyczącymi założenia konta w KRZ: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/filmy-instruktazowe , a także z podręcznikiem z obsługi KRZ: https://krz-info-prod.apps.ocp.prod.ms.gov.pl/mt-help/MT_Podrecznik_uzytkownika_zarejestrowanego.pdf

lub

skorzystać z pomocy profesjonalnego pełnomocnika, który może udzielić pomocy bądź w pełni zastępować dłużnika czy też wierzyciela w postępowaniu.

Jak składać pisma

Pisma procesowe oraz dokumenty wnoszone za pośrednictwem Systemu KRZ umieszcza się na specjalnych formularzach. Po zalogowaniu do systemu należy wybrać opcje nowy wniosek i wybrać odpowiedni rodzaj pisma. Po uzupełnieniu jego treści dołącza się załączniki w postaci elektronicznej.  Następnie należy je podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym albo uwierzytelnić w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralność weryfikowanych danych w postaci elektronicznej. Tutaj ponownie najczęstszą formą podpisu osoby fizycznej będzie wykorzystanie profilu zaufanego.

Pisma są doręczane poprzez KRZ, a informacja o doręczeniu powinna być wysłana jako wiadomość e-mail na konto użytkownika KRZ. Nie dotyczy to pierwszego doręczenia dokonywanego osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej niebędącej osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną, jeżeli nie wniosła w sprawie żadnego pisma. Pisma, zarządzenia oraz postanowienia skierowane do osoby albo jednostki, która nie ma założonego konta w Systemie KRZ, pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o upadłości konsumenckiej zachęcamy do lektury pozostałych artykułów znajdujących się na naszej stronie lub skontaktuj się z nami za pomocą jednej z metod wskazanej w zakładce kontakt.


x

Strona korzysta z plików Cookies zgodnie z celami określonymi w Polityce prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików Cookies za pomocą ustawień swojej przeglądarki internetowej.