W poniższym artykule przedstawimy Państwu jak założyć konto w KRZ. Jest to konieczny element postępowania upadłościowego jak i restrukturyzacyjnego, gdyż powszechnie obowiązujące prawo wymaga aby pisma procesowe oraz dokumenty wnoszone były wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe z wykorzystaniem udostępnianych w tym systemie formularzy.
Obowiązek założenia konta w Krajowym Rejestrze Zadłużonych
Na wstępie należy podnieść, iż niezależnie od roli, w której występuje się w postępowaniu upadłościowym bądź restrukturyzacyjnym obowiązkiem jest założenie konta w Krajowym Rejestrze Zadłużonych (dalej „KRZ”). Obowiązek powstał wraz z nowelizacją przedmiotowych ustaw i dotyczy wszystkich postępowań dla których wniosek o otwarcie wpłynął po 1 grudnia 2021 roku.
Zgodnie z art. 216a. ustawy z dnia 28 lutego 2003 r. Prawo upadłościowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 794) pisma procesowe oraz dokumenty, wnosi się wyłącznie za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe z wykorzystaniem udostępnianych w tym systemie formularzy. Wyłączeniu z tego obowiązku podlegają dokumenty zawierające informacje niejawne, a także oferty składane w toku przetargu lub aukcji. Pisma oraz dokumenty niewniesione za pośrednictwem systemu teleinformatycznego obsługującego postępowanie sądowe nie wywołują skutków prawnych. Sytuacja w postępowaniu restrukturyzacyjnym wygląda w pełni analogicznie na podstawie art. 196a ustawy z dnia 15 maja 2015 r. Prawo restrukturyzacyjne (Dz. U. z 2022 r. poz. 2309).
Wyłączenia z obowiązku
W powyższym akapicie wskazane zostały dokumenty podlegające wyłączeniu z obowiązku wnoszenia za pośrednictwem systemu KRZ. Istnieje również grupa podmiotów, których obowiązek nie dotyczy, dlatego pisma procesowe z pominięciem Systemu KRZ mogą wnosić wyłącznie następujące podmioty:
- wierzyciele, którym przysługują należności ze stosunku pracy, z wyjątkiem roszczeń z tytułu wynagrodzenia reprezentanta dłużnika lub wynagrodzenia osoby wykonującej czynności związane z zarządem lub nadzorem nad przedsiębiorstwem dłużnika,
- wierzyciele, którym przysługują należności alimentacyjne,
- wierzyciele, którym przysługują renty z tytułu odszkodowania za wywołanie choroby, niezdolności do pracy, kalectwa lub śmierci i renty z tytułu zamiany uprawnień objętych treścią prawa dożywocia na dożywotnią rentę,
Jak założyć konto
W celu założenia konta w Systemie KRZ należy uruchomić przeglądarkę internetową, zalecamy w tym celu do korzystania z komputera, ponieważ używanie telefonu komórkowe w przedmiotowym systemie jest utrudnione. Następnie:
- otworzyć stronę pod adresem: https://prs.ms.gov.pl/krz.
- kliknąć w pole „Zaloguj” w górnym prawym rogu, a w dalszej kolejności w pole „Rejestracja”,
- wybrać jedną z dostępnych metod tworzenia konta, jeśli nie posiadasz podpisu kwalifikowanego należy wybrać „Krajowy Węzeł Identyfikacji Elektronicznej”
- wybrać sposób logowania, co do zasady najbardziej przystępną metodą jest profil zaufany lub aplikacja mObywatel.
Kolejne kroki aby założyć konto osoby fizycznej w KRZ polegają na wskazaniu: nazwy użytkownika, adresu poczty elektronicznej do powiadomień, utworzenie hasła oraz złożeniu podpisu zaufanego, kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu osobistego albo uwierzytelnieniu przez użycie środka identyfikacji elektronicznej wydanego w systemie identyfikacji elektronicznej przyłączonym do węzła krajowego identyfikacji elektronicznej.
Jeśli nadal utworzenie konta jest problematyczne prosimy zapoznać się z filmami instruktażowymi dotyczącymi założenia konta w KRZ: https://www.gov.pl/web/sprawiedliwosc/filmy-instruktazowe , a także z podręcznikiem z obsługi KRZ: https://krz-info-prod.apps.ocp.prod.ms.gov.pl/mt-help/MT_Podrecznik_uzytkownika_zarejestrowanego.pdf
lub
skorzystać z pomocy profesjonalnego pełnomocnika, który może udzielić pomocy bądź w pełni zastępować dłużnika czy też wierzyciela w postępowaniu.
Jak składać pisma
Pisma procesowe oraz dokumenty wnoszone za pośrednictwem Systemu KRZ umieszcza się na specjalnych formularzach. Po zalogowaniu do systemu należy wybrać opcje nowy wniosek i wybrać odpowiedni rodzaj pisma. Po uzupełnieniu jego treści dołącza się załączniki w postaci elektronicznej. Następnie należy je podpisać kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym, podpisem osobistym albo uwierzytelnić w sposób zapewniający możliwość potwierdzenia pochodzenia i integralność weryfikowanych danych w postaci elektronicznej. Tutaj ponownie najczęstszą formą podpisu osoby fizycznej będzie wykorzystanie profilu zaufanego.
Pisma są doręczane poprzez KRZ, a informacja o doręczeniu powinna być wysłana jako wiadomość e-mail na konto użytkownika KRZ. Nie dotyczy to pierwszego doręczenia dokonywanego osobie fizycznej, osobie prawnej oraz jednostce organizacyjnej niebędącej osobą prawną, której ustawa przyznaje zdolność prawną, jeżeli nie wniosła w sprawie żadnego pisma. Pisma, zarządzenia oraz postanowienia skierowane do osoby albo jednostki, która nie ma założonego konta w Systemie KRZ, pozostawia się w aktach sprawy ze skutkiem doręczenia.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o upadłości konsumenckiej zachęcamy do lektury pozostałych artykułów znajdujących się na naszej stronie lub skontaktuj się z nami za pomocą jednej z metod wskazanej w zakładce kontakt.