Tegoroczny okres urlopowy już się rozpoczyna, niezależnie od doświadczenia w planowaniu wyjazdów, niektórych zdarzeń nie da się przewidzieć. Najczęstszą sytuacją, która może pokrzyżować plany jest opóźnienie lotu. Niezależnie od przyczyny opóźnienia takiej jak np. usterka samolotu czy utrudnienia atmosferyczne, za wyjątkiem zaistnienia nadzwyczajnych okoliczności, pasażerom przysługuje odszkodowanie na podstawie Rozporządzenia (WE) NR 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. Wyżej wskazane rozporządzenie znajduje swoje zastosowanie zarówno dla lotów wewnątrzwspólnotowych, jak i lotów dla których lotnisko wylotu lub docelowe znajduje się na terytorium państw członkowskich, niezależnie czy jest to lot regularny czy czarterowy.
Odszkodowania w przypadku opóźnienia lotu
Zgodnie z treścią artykułu 6 oraz 7 wcześniej wskazywanego rozporządzenia, odszkodowanie za opóźnienie wynosi:
– 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1 500 kilometrów, jeśli opóźnienie wyniosło ponad 2 godziny,
– 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów, jeśli spóźnienie wyniosło ponad 3 godziny,
– 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone powyżej, jeśli spóźnienie wyniosło ponad 4 godziny.
Dodatkowo należy wiedzieć, iż pasażerom lotu opóźnionego przy spełnieniu powyższych warunków przysługują bezpłatne posiłki oraz napoje w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania (w praktyce często występuje jako bon do sklepów i restauracji na terenie lotniska). Z uwagi na to jak istotny jest kontakt z bliskimi prawo unijne gwarantuje również możliwość dokonania bezpłatnych połączeń telefonicznych. Wskazać również należy, iż w przypadku opóźnienia wynoszącego ponad pięć godzin, pasażer może skorzystać ze zwrotu ceny biletów lub skorzystać z proponowanej zmiany planu podróży o porównywalnym standardzie i miejscu docelowym. Natomiast jeśli opóźnienie spowoduje, iż odlot nastąpi kolejnego dnia pasażerowie muszą uzyskać bezpłatny nocleg oraz transport.
Odszkodowania w przypadku odwołania lotu
Jeśli zaistniała sytuacja, w której lot został odwołany, pasażerowi przysługuje zwrot kosztu biletu lub zmiana planu podróży, na porównywalnych warunkach oraz miejscu docelowym. Oczywiście przysługują również te same udogodnienia, które uzyskuje się w przypadku opóźnienia jak wyżywienie oraz nocleg. Bez względu na fakt czy koszt biletu został zwrócony lub uzyskano inną podróż, pasażerom odwołanego lotu przysługuje odszkodowanie w wysokości:
– 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1 500 kilometrów,
– 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów,
– 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty określone powyżej.
Niemniej jednak, odszkodowanie nie przysługuje jeśli pasażer otrzyma informację o odwołaniu lotu z dwutygodniowym wyprzedzeniem lub krótszym jeżeli zaoferowano inny lot, którego dotarcie do miejsca docelowego jest nieznacznie opóźnione.
Odszkodowanie w przypadku odmowy przyjęcia na pokład (overbooking)
W przypadku nadmiernej ilości sprzedanych biletów na samolot, przewoźnik w pierwszej kolejności wzywa ochotników do rezygnacji z ich rezerwacji w zamian za korzyści na warunkach uzgodnionych pomiędzy pasażerem a liniami lotniczymi. Jeśli liczba ochotników była niewystarczająca, przewoźnik lotniczy może wbrew woli pasażerów odmówić przyjęcia ich na pokład. Pasażerom, którym odmówiono przyjęcia na pokład przysługują dokładnie te same uprawnienia co w przypadku odwołanego lotu.
Aby uzyskać wyżej wskazywane odszkodowanie, należy wystąpić z wnioskiem bezpośrednio do przewoźnika lotniczego lub do biura podróży w przypadku lotów czarterowych. Można w tym zakresie skorzystać z profesjonalnej pomocy pełnomocnika, dzięki czemu po podaniu szczegółów lotu nie musisz się w nic więcej angażować.
Podsumowując, prawo unijne gwarantuje pasażerom wyżej wskazane uprawienia, pamiętać jednak należy, iż uzyskanie odszkodowania np. za opóźniony lot, nie stoi na przeszkodzie rozszerzenia odpowiedzialności przewoźnika lotniczego o dalej idące roszczenia poszkodowanych pasażerów. Niezależnie od uzyskania wskazanego w artykule odszkodowania, można domagać się między innymi zwrotu kosztów hotelu lub wykupionych atrakcji lub w przypadku biura podróży odszkodowania za stracony urlop.
Wskazane wyżej uprawnienia nie są jedynymi zagwarantowanymi prawami podróżnych, a do tego tematu z pewnością powrócimy. Tymczasem, wysokich lotów i udanych podróży.