Rewolucja w terminach przedawnienia roszczeń – część I

Terminy przedawnienia roszczeńPraktycznie „od zawsze” termin przedawnienia roszczeń, poza wyjątkami wynikającymi z przepisów szczególnych, wynosił 10 lat, a w przypadku roszczeń o świadczenia okresowe i związane z działalnością gospodarczą – 3 lata (art. 118 Kodeksu cywilnego). Jeden z powyższych terminów niedługo ulegnie kategorycznej zmianie, gdyż uchwalona przez Sejm nowelizacja m.in. Kodeksu cywilnego przewiduje skrócenie podstawowego terminu przedawnienia roszczeń z 10 do 6 lat. Ten termin ma zastosowanie przede wszystkim do roszczeń stwierdzonych prawomocnym orzeczeniem sądu lub innego organu powołanego do rozpoznawania spraw danego rodzaju albo orzeczeniem sądu polubownego, jak również do roszczeń stwierdzonych ugodą przed sądem albo przed sądem polubownym albo ugodą zawartą przed mediatorem i zatwierdzoną przez sąd. Kontynuuj czytanie „Rewolucja w terminach przedawnienia roszczeń – część I”

Miejsce płatności weksla w sporze z konsumentem

„W sprawie z powództwa przedsiębiorcy przeciwko konsumentowi zobowiązanemu z weksla sąd z urzędu uwzględnia nieskuteczność powołania się przez powoda na podstawę właściwości miejscowej przewidzianą w art. 371 § 1 k.p.c.”. Tak brzmi teza uchwały Sądu Najwyższego z dnia 19 października 2017 r. w sprawie o sygn. akt III CZP 42/17.

Co oznacza powyższe orzeczenie Sądu dla wspomnianych konsumentów? Cóż, to przede wszystkim kolejna oznaka pogłębiającej się liberalizacji linii orzeczniczej Sądu Najwyższego w kontekście sporów przedsiębiorców z konsumentami opartych o tzw. stosunek wekslowy. Najbardziej oczywistym przykładem tego typu sporów są sprawy o zapłatę należności wynikających np. z wypowiedzianych umów kredytów lub udzielonych pożyczek.

Kontynuuj czytanie „Miejsce płatności weksla w sporze z konsumentem”

Planowane przełomowe zmiany w upadłości konsumenckiej

W dniu 11-12 grudnia w Warszawie odbyła się międzynarodowa konferencja naukowa „Efektywność regulacji prawnych dotyczących niewypłacalności osób fizycznych”. Eksperci z wielu krajów dzielili się podczas dwóch dni prelekcji swoimi doświadczeniami w zakresie instytucji tzw. upadłości konsumenckiej.

Kontynuuj czytanie „Planowane przełomowe zmiany w upadłości konsumenckiej”

Umowa kredytu konsumenckiego zawierana przez Internet

Konsumenci coraz częściej decydują się na zawarcie umowy kredytu lub pożyczki za pośrednictwem strony internetowej kredytodawcy bądź serwisu skupiającego oferty instytucji pożyczkowych, lub kredytowych. Rejestrując się na stronie internetowej, konsument wypełnia wniosek kredytowy, podając dane osobowe oraz kwotę pożyczki, jaką byłby zainteresowany.

W większości przypadków wymogiem rejestracji w serwisie internetowym jest wykonanie przelewu weryfikacyjnego, na przykład w wysokości 1 gr. W przypadku braku spłaty otrzymanej przez konsumenta pożyczki, kredytodawca dochodzi jej zwrotu w postępowaniu sądowym, swoje roszczenie uzasadniając dokonanym przez konsumenta przelewem weryfikacyjnym, traktowanym jako oświadczenie konsumenta o akceptacji warunków zawartej umowy kredytu lub pożyczki. Takie postępowanie nie zawsze jest jednak zgodne z prawem, o czym warto wiedzieć.

Kontynuuj czytanie „Umowa kredytu konsumenckiego zawierana przez Internet”

Wartość przedmiotu sporu w skardze pauliańskiej

Skarga pauliańska stanowi podstawowy środek ochrony wierzycieli przed skutkami niewypłacalności dłużnika, a dokładnie ochrony przed dokonaniem przez dłużnika czynności prawnej z ich pokrzywdzeniem. Korzenie tej instytucji sięgają rzymskiej actio Pauliana, stąd nazwa skarga pauliańska.

Jedną z ważniejszych kwestii wymagającą rozstrzygnięcia wnosząc do sądu powództwo paulińskie jest oznaczenie, tzw. wartości przedmiotu sporu (zamiennie WPS). Skarga pauliańska jest rodzajem powództwa, w którym należy oznaczyć WPS zgodnie z brzmieniem art. 1261 § 1 k.p.c.

Kontynuuj czytanie „Wartość przedmiotu sporu w skardze pauliańskiej”